Bankrekeningnummer: NL69 INGB 0676 1011 94
Postadres: Blauwburgwal 20, 1015 AT Amsterdam
Contact: info@devrijepers.nl
RSIN: 86 56 389 74
KvK-nummer 91386055
Stichting De Vrije Pers is op 15 september 2023 opgericht met het doel om de onafhankelijke, diverse pers in Nederland te ondersteunen. Dat is geen overbodig streven, waar de mediawereld in de 21ste eeuw meer dan ooit wordt gekenmerkt door (ook grensoverschrijdende) schaalvergroting, mediaconcentratie, verregaande overheidsbemoeienis en interventies van internationale internetbedrijven. De Stichting is haar activiteiten eind 2023 gestart en heeft die in 2024 verder ontwikkeld. In de eerste maanden van 2025 wordt een meerjarenbeleidsplan voor de jaren 2025-2030 ontwikkeld.
Vrije media
Stichting De Vrije Pers wil media, auteurs, producenten en andere betrokkenen ondersteunen die met (vooral journalistieke) content produceren die van toegevoegde waar is in het (Nederlandse) medialandschap. Daarbij gaat het met name om actoren die geen onderdeel uitmaken van marktdominante bedrijven of overheidsorganisaties en evenmin subsidies van dergelijke entiteiten ontvangen.
Fundraising
De Stichting wil fondsen (donaties van particulieren en anderen, legaten, steun van sympathiserende organisaties en dergelijke) verwerven om haar doelstelling te verwezenlijken. De Stichting wil vooral langs digitale weg bekendheid aan haar activiteiten geven, zoals ook met behulp van de website www.devrijepers.nl.
Het internetmagazine Wynia’s Week alsmede de daarmee verbonden projecten als WWTV en dito podcast zijn ook bereid gevonden bekendheid te geven aan de Stichting, aan de activiteiten en aan de mogelijkheid het werk van de Stichting te ondersteunen. De Stichting beoogt een prudente bedrijfsvoering, maar is er niet op uit daartoe buitenproportionele financiële buffers te ontwikkelen. Mochten er toch substantiële reserves ontstaan, dan wordt in het eerstvolgende (openbare) meerjarenbeleidsplan een besteding gepland.
Wat doen we?
De Stichting tracht door een veelheid van activiteiten en projecten haar doel te bereiken. Daartoe behoort het organiseren van symposia om de noodzaak van een onafhankelijke, diverse, vrije pers levend te houden en om innovaties op dat vlak mogelijk te maken. Onderdeel daarvan is het ontwikkelen van nieuwe methodes – zoals vormen van crowdfunding – voor verdienmodellen van onafhankelijke, vrije media. Tot het instrumentarium van de Stichting behoort het verstrekken van (project-)subsidies, en stipendia, het beschikbaar stellen van expertise en het financieren van zowel journalistiek als mediatechnisch en bedrijfsmatig onderzoek.
Samenwerken
De Stichting gaat in 2025 netwerkcontacten aan met sympathiserende organisaties, waarbij zo mogelijk voortgebouwd wordt op het werk van het internetmagazine Wynia’s Week. Ook worden zo mogelijk samenwerkingsverbanden aangegaan met met het doel van de Stichting sympathiserende entiteiten, zoals Uitgeverij Blauwburgwal.
Bestuur
Het bestuur van de Stichting bestaat sinds de oprichting uit drie personen en wordt in 2025 zo mogelijk uitgebreid.
Syp Wynia – voorzitter
Wouter Roorda – secretaris/penningmeester
Marita Lugtenberg – bestuurslid
De bestuurders ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden. Uitsluitend ten behoeve van de stichting gemaakte onkosten worden vergoed.
Een actueel verslag van de uitgeoefende activiteiten in het oprichtingsjaar 2023 en het voortgangsjaar 2024 alsmede een financiële verantwoording bestaande uit de balans, de staat van baten en lasten en een toelichting over 2023 en 2024 zal uiterlijk 1 juli 2025 aan deze website worden toegevoegd. De balans en de staat van baten en lasten 2023 is inmiddels conform wettelijk voorschrift gepubliceerd. Het boekjaar is gelijk aan het kalenderjaar.